voornemen De laatste weken van september. Nog drie maanden en dan is het alweer kerst. Voor veel bedrijven is dit de drukste periode van het jaar. En voor veel mensen is dit de periode waarin we net bedacht hadden dat we het anders gaan inrichten, balans zouden houden, meer tijd zouden overhouden voor onszelf, familie, vrienden en sport. Dit keer zouden we het echt anders doen.

Gedragsverandering– want dit gaat over gedragsverandering – is voor veel mensen moeilijk. En dat is ook niet zo gek, als je bedenkt hoe lang je het al op dezelfde manier doet.

Als je wilt zien, wat er gebeurt als je je gedrag wilt veranderen, moet je eens proberen een week lang je tanden te poetsen met de andere hand dan normaal.
Het begint al met het voornemen om dat te gaan doen – Ik ga nu elke keer met mijn linkerhand met tanden poetsen.

Als je behoort tot het overgrote gedeelte van de mensheid, kom je er halverwege je eerste poetsbeurt erachter dat je je had voorgenomen met de andere hand te poetsen. Even wisselen naar links en dat voelt onwennig. Maar goed, je neemt je het voor, dus je doet het. Je doet er wat langer over, de spiegel en je shirt zitten onder de spetters, maar je hebt het gedaan.

De volgende poetsbeurt: Je denkt eraan, tandenborstel in je linkerhand en poetsen gaat nog steeds langzamer dan normaal.
De derde poetsbeurt: het is ‘s ochtends vroeg, je hebt haast want je moet op tijd weg en dan sta je daar te klungelen met je tandenborstel in je linkerhand.
Het schiet door je hoofd en –hop- snel dan maar even met rechts je tanden poetsen. “Vanavond poets ik extra lang met links, dat komt wel goed”. En ‘s avonds poets je braaf weer met links. Tot de volgende dag. Je hebt slecht geslapen; geen tijd, geen zin, waarom doe ik dit? Poetsen met rechts. En ga zo maar door.

Herkenbaar? Zo gaat het vaak met onze voornemens en gedragsverandering en dit is dan nog maar iets kleins. Maar hoe houd je het dan wel vol?

3 tips om je voornemens niet te laten stranden.

1 – Kleine stappen, begin steeds weer en vier succes.
We nemen ons vaak hele grote veranderingen voor en dat is niet realistisch. Door hele grote veranderingen gelijk te willen en te verwachten, stellen we onszelf teleur en dat motiveert niet.

Deel het op in kleine stappen en als je terugvalt in een gewoonte, begin dan eenvoudig weer opnieuw. Dan kan gewoon. In het geval van tandenpoetsen met links: Poets dus inderdaad weer met links je tanden, ook als je het weken ervoor bent vergeten. En vier het feit dat je dat nu weer met links poets.

Of als je bedacht had dat je nu echt ’s avonds geen e-mail checkt: zorg dat je nu in één keer in de twee weken een avond geen e-mail checkt. En ook als je dat weer vergeet: pak het gewoon weer op. Complimenteer jezelf als je een avond niet je e-mail hebt gecheckt.

2 – Werken met wat er is. Bedenk hoe het wel kan binnen dat gegeven.
Net zoals het niet realistisch is om te verwachten dat we gelijk een volledige verandering gelijk onder de knie hebben, zo is het ook niet realistisch om te verwachten dat bijvoorbeeld de werkdruk minder wordt. We moeten dus werken met wat er is. Verwacht geen wonderen.

Bekijk de situatie met alles wat er in je leven is en kijk wat je wel kunt doen. Bijvoorbeeld in het geval van het voornemen “meer tijd om te sporten” en “vrienden zien”: kun je dat combineren? Kun je met vrienden gaan sporten? Of in het geval van meer tijd voor jezelf: kun je twee keer 5 minuten per dag even tijd geven aan jezelf, de telefoon uitzetten en afsluiten voor anderen? Ook hier weer: het hoeven geen grote veranderingen te zijn. Het zit hem juist ook in de kleine dingen.

3 – Licht je omgeving in.
Ons gedrag wordt beïnvloed door onze omgeving. Het helpt bij verandering dan ook als we onze omgeving inlichten wat we willen veranderen en hoe ze ons kunnen helpen. Dus als je 5 minuten per dag voor jezelf wilt, maak duidelijk aan je omgeving wanneer die 5 minuten zijn en vraag of ze je dan echt even niet willen storen.

Probeer het gewoon eens: begin klein, heel klein, misschien zelfs belachelijk klein, zorg dat je werkt met wat er is en betrek je omgeving erbij. Dan kun je in december terugkijken met een tevreden gevoel op het laatste kwartaal en ben je weer gemotiveerd voor je komende nieuwjaars-voornemens.

 

Foto credits: Marwa Morgan

Please follow and like us:
error
LinkedIn
Instagram
Facebook
Twitter
Follow by Email