Brein LeiderschapEen mentale vakantie, een pauze zodat ons brein even op adempauze kan komen om daarna weer vol te presteren. Dat doen we niet altijd maar het is wel vaak nodig.

 

Gek genoeg vinden we dat bij ons lichaam iets normaler: als je langere tijd een fysieke (sport)prestatie geleverd hebt, bouwen we een hersteltijd in. Maar de hersenen, ons mentale kapitaal, is die noodzakelijke luxe niet altijd gegund om bij te kunnen tanken.

We hebben niet altijd geleerd om signalen die ons brein ons geeft te herkennen.

 

4 tekenen die u kunnen helpen om eraan herinnerd te worden uw brein even rust te gunnen.

 

  • Vergeten

 

Vergeten kan een teken zijn dat er teveel en te lange tijd stress is geweest. Een beetje stress is niet erg, het kan ons zelfs goed doen. Maar als we langere tijd stress hebben, maakt ons lichaam  cortisol aan: een hormoon dat vrijkomt bij zowel fysieke als psychologische stress. En door teveel cortisol gaat ons geheugen achteruit.

 

 

  • Neerslachtigheid

 

Het leven is een stuk minder plezierig dan voorheen en dat levert spanning op: Of het nu de mailwisseling van vanochtend is, of het voorstel dat we net krijgen, alles lijkt negatief uit te pakken. Het leven valt ons niet mee en ‘ze moeten mij ook altijd hebben’. Onzin natuurlijk, het leven is nog steeds even prettig of minder prettig dan normaal, maar ons eigen oordeel over de feiten pakken een stuk negatiever uit. Dat komt mede door de hierboven beschreven hoge hoeveelheid cortisol; die maakt ons neerslachtig.

En ook: Als we moe zijn, is het moeilijker flexibel te zijn in onze houding en gedachten.  We hebben een bepaald idee over hoe iets moet verlopen en als dat dan niet zo is, kunnen we daar moeilijk mee omgaan. We piekeren, vormen een oordeel over een situatie en geloven ook nog in onze eigen negatieve gedachten. Het lukt niet meer om vanuit meerdere perspectieven naar een situatie te kijken en we hangen in gedachten als “Hij doet dit expres om mij te dwarsbomen” of  „zie je wel, dit gebeurt mij altijd”.

Hoe vaak gebeurt het wel niet dat als we even  afstand van nemen, we later onszelf afvragen „Wat was ook alweer het probleem?”.

 

  • Uitstellen en niet goed kunnen concentreren; de afleiding is overal.

 

In het Engels bestaat er een mooi woord voor: procrastination. Uitstellen: ook al weten we dat we het echt even moeten doen, we worden steeds afgeleid door andere, minder belangrijkere zaken. En als we dan eindelijk achter onze concentratietaak zitten, lukt het maar niet om met onze aandacht er bij te blijven.

Dat komt omdat concentreren energie kost. Als we willen focussen en aandacht richten op een taak, gebruiken we de prefrontale cortex van onze hersenen. En hersenen slurpen ongeveer 20% van onze energie op.

Op het moment dat we aan vakantie toe zijn, hebben we een energietekort. Ook onze hersenen moeten dan met minder toedoen en inleveren op gebruik. Dat gaat dan onder andere ten koste van onze concentratie.

 

  • Herhaling en patronen

 

We bevinden ons steeds weer in eenzelfde situatie, bijvoorbeeld een ruzie met een collega. Mensen zijn gewoontedieren. We leven met veel zaken op de automatische piloot – gewoontes –  en dat is makkelijk. Als we er niet bij hoeven na te denken, kost het ons minder energie want we gebruiken die energie slurpende hersenen minder. In onze hersenen is er een pad gevormd: Als er x gebeurt, reageren we met y. Goed geregeld, want zo kost autorijden naar verloop van tijd minder inspanning of poetsen we onze tanden terwijl we tig andere dingen kunnen doen.

De automatische piloot is handig. Het wordt pas vervelend als we steeds in dezelfde situatie komen die we niet willen. We moeten dan ons gedrag aanpassen en niet meer vanuit gewoonte reageren. Dat betekent dat er in onze hersenen een nieuw pad gemaakt moet worden en dat die hersenen weer aan het werk moeten. En dat kost energie.

Als we vakantie nodig hebben en daardoor onze hersenen moeten indammen aan energieverbruik, kunnen we niet zo makkelijk uit die automatische piloot stappen en een nieuw pad in ons hersenen aanmaken. Daarom vallen we vaak terug in dezelfde situaties en dezelfde patronen.

 

Bovenstaande signalen geven aan dat uw brein rust nodig heeft. Hoe lang dat nodig is, is voor iedereen verschillend en afhankelijk van uw situatie. Over het algemeen geldt: hoe langer u wacht met rust nemen, hoe langer het duurt om te herstellen. Het is beter om gedurende de dag kleine pauzes in te lassen zodat uw brein steeds herstelt en steeds goed kan presteren.

Wilt u weten hoe u gedurende dag een pauze kan nemen en uw brein kan laten herstellen? Kijk dan bij de programma’s van Ki2.
Interesse in de ervaringen van anderen? Lees de testimonials.
Foto credits: dierk schaefer
Please follow and like us:
error
LinkedIn
Instagram
Facebook
Twitter
Follow by Email