Leiderschap incompleet

 

Kun je een geheim bewaren? Ik weet soms echt even niet wat ik moet doen. Ik zou het toch allemaal wel moeten weten. Ik doe dit werk al een tijd, ik sta boven aan de top. Ik moet laten zien dat ik het kan. Maar soms weet ik het echt niet.

 

Heb je die ook gedachten wel eens gehad? Dan ben je niet de enige. Sterker nog, je zou een uitzondering zijn, als je nog nooit die gedachten hebt gehad. Wij mensen vinden dat we eigenlijk op alles het antwoord moeten weten en stappen daarmee in de valkuil van Mr of Ms ‘Flawless – know-it-all’.

MIT Sloan School of Management- auteurs Deborah Ancona, Thomas W. Malone, Wanda J. Orlikowski, Peter M. Senge hebben ooit een artikel in de Harvard Business Review geschreven genaamd „In praise of the incomplete leader”. Ze beschrijven hier de mythe van een alleswetende manager of CEO, de worsteling die met de mythe gepaard gaat, hoeveel energie het kost, welke factoren helpen in leiderschap en wat je als leider beter kan doen.

Ook maken ze duidelijk het onderscheid tussen een incomplete (niet alwetend) en incompetente leider -het een is dus niet per definitie het andere. Incompleet is niet incompetent.

 

Niet alles weten betekent niet dat je incompetent bent. Het betekent dat je niet alles weet en dat je mens bent. Het artikel is al 8 jaar oud, maar het is nog steeds actueel. Met de toenemende dynamische complexiteit van onze leefwereld, is de relevantie alleen maar groter. We kunnen simpelweg niet op alle informatie die we toegestuurd krijgen, het antwoord weten.

 

In dat zelfde artikel worden handvatten aangereikt wat je wel kan doen in leiderschap. Hierin geven ze duidelijk aan dat zelfkennis voor leiders absoluut belangrijk is. Weten wat je kan en weten wat je niet kan, is fundamenteel. Het is niet iets om je voor te schamen (dat is dan weer in de valkuil van de alleswetende leider stappen). Het is een kwestie van je sterkten uitbouwen en anderen om je heen verzamelen die jouw zwakten kunnen aanvullen. En daarbij geven ze aan dat er vier leiderschapsvaardigheden zijn die iedere organisatie zou moeten hebben:

 

 

Sensemaking – Wat zoveel betekent dat je constant de verandering in de omgeving waarneemt en begrijpt wat het betekent voor jouw branche en bedrijf. Een voorbeeld: wat doet het succes van What’s app en de onderliggende verbindingen voor de customer service  in het algemeen en specifiek voor jouw bedrijf?

 

Visioning – Een visie creëren in woord en beeld die mensen in jouw organisatie willen volgen. Kennedy blijft nog steeds een voorbeeld:

“I believe that this nation should commit itself to achieving the goal, before this decade is out, of landing a man on the moon and returning him safely to the

earth. No single space project in this period will be more impressive to mankind, or more important for the long-range exploration of space.” -President Kennedy tegen Congress 25 mei 1961.

 

Relating – Het opbouwen van relaties die een basis van vertrouwen hebben. En ook de balans vinden in het delen van jouw ideeën tegenover het luisteren naar nieuwe ideeën. Een netwerk bouwen van mensen die je vertrouwt en die jou vertrouwen. Het gaat hier om daadwerkelijk jezelf te verbinden zonder jezelf er in te verliezen. Emotionele intelligentie is een onderdeel hier in.

 

Inventing – Uitvinden: nieuwe manieren van werken, denken en doen, de mogelijkheid om van problemen kansen te maken. Kinderen hebben soms briljante ideeën door hun frisse manier van kijken.

 

Klinkt simpel misschien, maar makkelijk is het niet om deze vier leiderschapsvaardigheden in je organisatie te hebben. Het mooie van mindfulness en met name van mindful leiderschap is dat al deze zaken worden gecultiveerd. Getraind in het dagelijks leven doordat je onder andere:

a- bewust bent van de veranderingen en signalen om je heen in het nu (sensemaking)

b- datgene verwoordt wat je voor je ziet, zonder je daar voor te schamen en dit met volledige overtuiging doen (visioning)

c- inziet met welk frame of emotie je in een gesprek zit en luistert naar de ander en je tegelijkertijd de vraag kan stellen of je echt luistert (relating)

d – elke situatie probeert te bekijken met een perspectief alsof je iets voor het eerst ziet – de beginner’s mind (inventing).

 

En daarnaast is er nog een prachtig bijkomend voordeel als je durft om de incomplete leider te zijn: je bent authentiek.

Daarover meer in een volgende blogpost.

 

Meer weten over mindful leiderschap? Neem contact op of kijk op de website van Ki2.

Liever eerst weten wat anderen er over zeggen? Lees het hier.

 

Foto credits: Flood G. 

LinkedIn
LinkedIn
Share
Instagram
Follow by Email