Wat wil je als je je kostbare tijd in iets steekt? Dat het de moeite waard is! Juist, precies. En daarom vragen veel mensen mij wie een goede mindfulness trainer is, waar ze die kunnen vinden en of ik er een kan aanbevelen. Los van dat tijd kostbaar is, zit er soms ook de angst dat als ze zelf op zoek gaan, er wellicht een in een paars gewaad geklede dame op ze af komt zweven.
Om je kostbare tijd te besparen, hieronder een aantal tips:

Allereerst: Ik heb nog nooit een mindfulness trainer zien zweven. Ze zijn juist heel erg down to earth en hebben het over het hier en nu. Dus dat is al een eerste criterium waar je op kan letten.

Kiki Vreeling mindfulness

Het tweede: waar vind je ze?
De website van de VMBN (Vereniging Mindfulness Based Trainers Nederland en Vlaanderen) heeft een database van de trainers die bij hen aangesloten zijn. In deze database kun je zoeken op naam of plaats en zo de dichtstbijzijnde trainer vinden (of een specifieke trainer als je de naam weet). Superhandig.
Overigens zijn er ook mindfulness trainers die niet bij deze vereniging zijn aangesloten en dan is het gewoon een kwestie van googlen van ‘de plaats van je voorkeur + MBSR-training’.

Dan het derde criterium: Wat voor categorie is de trainer? De VMBN maakt onderscheid tussen categorie 1 en categorie 2 trainers. Het verschil is voornamelijk dat categorie 1 trainers een geaccrediteerde opleiding hebben afgerond, meer ervaring en meer nascholing hebben gedaan en dit nog steeds actief doen. Je kunt het verschil hier lezen.
Persoonlijk zou ik kiezen voor een categorie 1 trainer. Ik ben zelf ooit van categorie 2 trainer naar categorie 1 trainer gegaan dus ik weet het verschil in kennis tussen de twee typen. Tegelijkertijd zijn er ook hele goede categorie 2 trainers en dan komen we bij het volgende punt.

Het is vooral van belang dat je een goed gevoel bij een trainer hebt. Net als bij een coach, moet jij het vertrouwen hebben in deze persoon anders ga jij niet aannemen wat hij of zij zegt en verdoe jij je kostbare tijd.
Dus als jij een trainer gevonden hebt die jou aanspreekt en waar jij je prettig bij voelt, dan is dat hartstikke goed. Dat is criterium 4: een positief antwoord op de vraag “Klikt het? Voel je het vertrouwen?”

Tip: google een mindfulness trainer. Wat is zijn of haar cv? Wat is zijn of haar achtergrond? Heb je het idee dat deze trainer bij je past? Past de doelgroep van de training bij je?

Dan tot slot:
Er is een verschil in mindfulness, Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) en Mindfulness Based Cognitive Therapy (MBCT). Er is namelijk een protocol voor de MBSR en MBCT trainingen.

MBSR: Dit is een training van acht weken die volgens een bepaalde protocol loopt. In de trainingsessie wordt veel geoefend. De sessies duren 2 uur tot 2,5 uur. In totaal zijn het acht sessie plus een stiltedag die vaak tijdens de acht weken plaatsvindt. Dit type training wordt het meest gegeven.

Soms worden de trainingen voor een bepaalde doelgroep georganiseerd. Check ook altijd even of dat zo is. In principe is het protocol overal hetzelfde, maar je vindt het misschien prettiger bij een doelgroep die meer bij jou past.

MBCT: Dit is een variant van MBSR, gericht op terugvalpreventie bij depressie. Ook deze training heeft een bepaald protocol en is voor een bepaalde doelgroep.

Mindfulness: dit betekent dat je mindfulness oefeningen doet. Ze zijn hoogstwaarschijnlijk geïntegreerd in een ander type training. Ze wijken op bepaalde punten af van het protocol. Dit zijn voorbeeld ook workshop of mindful communicatie trainingen.

Ik hoop dat je hiermee een eind op weg bent en voor jou de beste trainer kan uitzoeken. Zoek je naar verdieping of een vervolg, lees dan dit artikel.

Wil je een mindfulness training bij mij (categorie 1) volgen, check dan hier of je bij mij aan het juiste adres bent.

Please follow and like us:
LinkedIn
Share
Instagram
Follow by Email